Coraz więcej osób interesuje się tworzeniem oprogramowania, czy to z powodu lepszych zarobów czy rosnącego trendu zainteresowania owym tematem. Wiele lat temu, gdy rozpoczynałem przygodę z tworzeniem programów napisanie kilkunastu linijek kodu, które robiły to co chciałem sprawiało mi ogromną radość. Z czasem rozwijałem się i produkowane przeze mnie (oraz w późniejszym czasie mój zespół) konstrukcie stawały się coraz większe.
Pewnego razu po rozmowach z inwestorami mieliśmy do stworzenia sporą aplikację. Byliśmy świadomi że jej produkcja potrwa kilkanaście miesięcy, a pomysłodawcy byli dość wybredni. Wtedy jeden kolega z zespołu zaproponował coś ciekawego:
"A może zrobimy jakiś rysunek i opowiemy im o tym, zanim zabierzemy się do pracy. Jak się zgodzą na finalną wersję wszystkich funkcjonalności to osiągniemy nasz cel o wiele szybciej."
Cała akcja działa się kilkanaście lat temu, to były nasze początki, a nasza wiedza opierała się na własnych doświadczeniach i kilku przeczytanych książkach :)
Co się później okazało to był świetny krok, inwestorzy byli zadowoleni z naszego podejścia do sprawy, a cały projekt został wykonany w o wiele krótszym czasie niż zakładaliśmy, bez zbędnych zmian w funkcjonalnościach (oczywiście nie obeszło się bez żadnych "inwestorowskich" zmian :))
Prototyp jest to program, aplikacja lub sam schemat zbudowany tylko do celów prezentacyjnych. W tym podejściu wiele fundamentalnych spraw jest pomijane, a zadanie jakie ma wykonywać prototyp jest ściśle określone. Mianowicie służy on do podzielenia się pomysłem z innymi lub wstępną prezentacją dla inwestora. Dzięki temu osoba do której jest skierowany może dokładniej wyobrazić sobie działanie gotowej aplikacji i dokładnie przeanalizować to co chcę zrobić wykonawca.
Budowanie prototypów ma kilka zalet:
Podstawowymi narzędziami mogą być kartka i długopis przynajmniej dla nas samych. W celu lepszego zrozumienia zadanego problemu dobrze jest sobie to rozrysować. Nasz mózg o wiele lepiej radzi sobie z analizą graficzną niż tekstową. O wiele lepiej ogląda nam się dane przedstawione w postaci schematów, grafik wykresów niż czyste dane tabelaryczne.
Z pewności przy tworzeniu prototypów przyda nam się narzędzia zawierające gotowe komponenty pozwalając jedynie przeciągnąć je i ewentualnie uzupełnić tekstem. Zaznaczam tutaj że gotowy prototyp to nie jest jeden do jednego graficzne przedstawienie aplikacji (mockup).
PowerPoint
Tak, prototyp można zrobić w aplikacji PowerPoint. Zna ją prawie każdy kto miał styczność z produktami MS Office. Prezentację można w łatwo sposób zaprezentować na spotkaniu, lub wyeksportować do pliku .pdf i przesłać komukolwiek chcemy.
Format .pdf jest obsługiwany przez każdy komputer w przeciwieństwie do rozszerzenia .ptt lub .pttx
Z ciekawostek dodam, że jeżeli posiadasz konto google (np. konto email z Gmail) to masz dostęp do darmowej aplikacji przeglądarkowej Prezentacje.
Adobe XD
Darmowe narzędzie do indywidualnych potrzeb (za wersję dla firm koszt na chwilę obecną wynosi $9.99/mc). Dość uniwersalne narzędzie pozwalające na tworzenie prototypów jak i graficznych widoków aplikacji. Pozwala na instalowanie dodatków z gotowymi komponentami lub ze stron z gotowymi projektami graficznymi.
Sketch
Zaawansowane narzędzie pozwalające na tworzenie prototypów, a także ułatwiające współpracę kilku osób i otrzymywanie informacji zwrotnych od klienta. Posiada ogromną ilość dodatków przeznaczonych dla projektantów UI/UX. Jednym minusem jest cena. Dla indywidualnych wynosi ona na chwilę obecną $99, a do użytku profesjonalnego to miesięczny koszt $9 za każdego użytkownika.
Jak mamy możliwość tworzenia prototypów, sprawdzają się świetnie to po co w ogóle coś zmieniać? Na prototypy można też spojrzeć z drugiej strony, ich wytwarzanie zajmuje czas, więc rozpoczęcie rzeczywistych prac nad aplikacją przeciąga się w czasie. Może ono nawet odwlec się o kilka miesięcy jeżeli nie możemy dojść do porozumienia, co może ograniczyć nasze przychody na ten czas. Dlatego warto zainteresować się innym podejściem, a mianowicie takim które pozwoli na natychmiastowe rozpoczęcie prac.
Celem MVP jest stworzenie w pełni funkcjonalnego produktu pozwalającego wypuszczenie go na rynek zapewniając przy tym jak najniższe koszty.
Wiemy przecież że nasz klient potrzebuje aplikacji mobilnej, wiemy co ma odwzorowywać (np system internetowy, dla przykładu przyjmijmy że to sklep do zamawiania odzieży). Klient przekazał nam że potrzebuje wyświetlania produktów, kategorii i realizację zamówień. W zasadzie wszystko jest wiadome, więc może lepszym sposobem byłaby replikacja funkcjonalności z strony niż projektowanie tego na nowo.
Rezygnując z idealnego wyglądu aplikacji na rzecz odzwierciedlenia strony i stabilności jej działania możemy zaoszczędzić sporo czasu i energii (a także kosztów). Stabilna aplikacja zawsze jest lepsza od tej która na celu ma ładny wygląd, a jej funkcjonalności nie zawsze działają.
To tylko jeden z przykładów mających na celu uzmysłowić to o co chodzi w MVP
MVP ma posiadać minimalną ilość funkcjonalności, aby skutecznie został wdrożony na rynek i nic poza tym. Technika ta podlega metodologi Lean Startup, a celem MVP jest testowanie hipotez biznesowych. Nie zawsze nasz pomysł lub pomysł klienta może się przyjąć. Dlatego do problemu podchodzi się za pomocą MVP pozwalając wypuścić wstępny produkt i zebrać informację zwrotną czy na pewno potencjalni użytkownicy go potrzebują. Z pewnością pozwoli to zaoszczędzić sporo kosztów w przypadku gdy okaże się on kompletną klapą.
Przedstawiłem Ci konkretne przykłady, jak widzisz oba podejścia mają swoje zalety, ale też wady. To które wybrać leży w Twojej kwestii. Raz może się okazać że MVP jest lepsze, a innym że to prototypowanie pozwoli korzystniej zrealizować cel.
Jeżeli szukasz kogoś kto pomoże Ci w stworzeniu aplikacji sprawdź naszą ofertę.