Pierwszą kwestią jaką trzeba się zainteresować to czy potrzebujesz aplikacji mobilnej na obie platformy. Istnieją narzędzia które pozwalają na jednoczesne tworzenie aplikacji na systemy iOS i Android, ale mają one pewne ograniczenia i nie zawsze są dobrym rozwiązaniem. Zwykle stosuje się je do prostych aplikacji.
Jeżeli potrzebujesz czegoś bardziej złożonego możliwe że będziesz musiał zainteresować się natywną aplikacją, co zwiększy koszty całego przedsięwzięcia.
Przyjrzyjmy się poszczególnym parametrom dotyczącym sklepów i użytkowników aplikacji mobilnych. Na dzień tworzenia artykułu mamy dwie główne platformy obsługujące smartfony są to Android ze sklepem Google Play oraz iOS ze sklepem App Store.
Google Play miażdży w tych kwestiach App Store posiadając przy tym większy udział na rynku smartfonów i większą ilość aplikacji. Trzeba pamiętać, że taki status tego marketu powoduję sporą konkurencję i nasza aplikacja może nie przebić się z tłumu, trzeba będzie poświęcić temu sporo uwagi i pieniędzy.
Z doświadczenia wiemy, że aplikacje publikowane w App Store są skrupulatnie sprawdzane przy każdej aktualizacji. Apple ma długą listę wytycznych, które muszą spełniać aplikacje zamieszczane w ich sklepie, dlatego też ich jakość jest na wysokim poziomie.
Sposób użytkowania aplikacji ma ogromny wpływ na wybór odpowiedniego rozwiązania. Gra mobilna znacząco różni się od aplikacji sklepowej i wymaga innego podejścia do jej budowy. Przyjrzyjmy się bardziej najpopularniejszym kategorią w sklepie App Store.
W pewnych przypadkach może okazać się, że nie ma potrzeby tworzenia aplikacji na obie platformy. Jeżeli przykładowo naszym celem jest rynek Indyjski w którym ponad 95% użytkowników to posiadacze smartfonów z systemem Android to rozpoczynanie tworzenia aplikacji na system konkurenta może być kiepskim pomysłem. Przede wszystkim ze względu na ogromną audiencję jaką ma tam Android, ale to nie jest jedyna wytyczna. Gdyby jednak okazało się, że ta resztka czyli prawie 5% użytkowników iPhone według statystyk generuję większy przychód niż konkurencja to jednak może nie jest taki zły pomysł.
Dlatego tak ważne jest określenie zainteresowania aplikacją przez dany rynek. Jeden może być bardziej opłacalny pod względem aplikacji edukacyjnych, inny biznesowych, a jeszcze inny podróżniczych.
Wiele osób może powiedzieć że to za wcześnie, aby zajmować się monetyzacją, ale jest to błąd. Temat ten powinien być poruszany od razu podczas projektowania aplikacji, chyba że tworzymy aplikację, która specjalnie ma nie przynosić żadnych zysków. Jednak jeżeli pominiemy ten temat w późniejszym etapie tworzenia może okazać się, że niepotrzebnie straciliśmy czas i pieniądze.
Spójrzmy teraz na wartość wydatków w sklepach w poszczególnych latach.
Przeważającą część zysków generuje App Store, czyli aplikacje na systemy iOS. Więc są to użytkownicy którzy chętniej kupują całe aplikacje lub produkty w nich zawarte. Wybór wydawałby się prosty, chcesz więcej zarobić olej Androida twórz aplikację na iOS, czy na pewno? Wróćmy do poprzedniego punktu i rynku Indyjskiego. Czy na pewno lepiej byłoby stworzyć pierwszą aplikację dla użytkowników którzy z pośród naszej audiencji to tylko 5%? Nawet jeśli przynoszą 2 razy więcej zysku to i tak widać gołym okiem że jest to nieopłacalne.
Ale monetyzacja to nie tylko produkty w aplikacji. Istnieją inne rozwiązania takie jak reklamy. Generują one niewielkie przychody na użytkownika, ale dają możliwość darmowego udostępniania całej funkcjonalności. Przy dużej audiencji może dać to spory zysk z naszej aplikacji.
W grach mobilnych mamy możliwość zaimplementowania ciekawego rozwiązania dotyczącego reklam, tzw. "reklamy z nagrodą". Pozwalają one po wyświetleniu reklamy na nagrodzenie użytkownika dodatkowym życiem w grze lub punktami. Statystyki wskazują że reklamy w grach dają o wiele większy przychód niż w zwykłych aplikacjach, a co więcej są one o wiele skuteczniejsze niż zwykłe produkty kupowane w grach lub płatne ich wersje.